وبلاگ

روغن برودتی چیست ؟

روغن برودتی به عنوان یک حائل بین گاز در قسمت های مکش و دهش عمل می کند. همچنین روغن به عنوان یک خنک کننده گرما را از یاتاقان ها و قطعات متحرک دیگر به کارتر منتقل می کند. روغن کمپرسور در کاهش صدای تولید شده توسط قطعات متحرک داخل کمپرسور نیز ایفای نقش می کند.
 

کاربرد روغن کمپرسور

کاربرد اصلی روغن، کاهش میزان اصطکاک و به حداقل رساندن میزان سایش می باشد. این امر با به وجود آوردن یک فیلم نازک از روغن بین قطعات جامد متحرک انجام میسر می گردد، که منجر به کاهش ضریب اصطکاک بین قطعات می شود.

علاوه بر این روغن وظایفی از جمله کاهش حرارت و خنک سازی، ایجاد یک فضای سیل شده جهت جلوگیری از ورود آلودگی و حفظ فشار، جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی و هدایت براده های ایجاد شده بر اساس سایش به سمت کارتر را نیز در کمپرسور برودتی بر عهده دارد.

نیاز کمپرسور های برودتیبه روغن فراتر از یک روانکاری ساده برای قطعات متحرک، یاتاقان ها و … می باشد. روغن برودتی به عنوان یک حائل بین گاز در قسمت های مکش و دهش عمل می کند. همچنین روغن به عنوان یک خنک کننده گرما را از یاتاقان ها و قطعات متحرک دیگر به کارتر منتقل می کند. روغن کمپرسور در کاهش صدای تولید شده توسط قطعات متحرک داخل کمپرسور نیز ایفای نقش می کند. به طور کلی می توان گفت هر چه ویسکوزیته یا گرانروی یک روغن بیشتر باشد توانایی سیل کردن و کاهش صدای بیشتری نیز خواهد داشت.

انواع روغن برودتی

از انواع روغن های تبرید می توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

1-روغن معدنی (MO): از نفت خام تهیه می شود که نوع 3GS آن برای مبردR-12ونوع 4GS آن برای مبرد R-22مناسب است.

2-روغن پلی استر(POE): مصنوعی می باشد وبه شدت جاذب رطوبت می باشد وبرای مبردR-134 مناسب است.

3-روغن وکیوم : روغن وکیوم نوعی روغن روان کننده است که در پمپ های وکیوم برای کاهش اصطکاک و سایش قطعات متحرک پمپ و حفظ خلاء با جلوگیری از ورود هوا و سایر گازها به پمپ استفاده می شود. 

خصوصیات روغن تبرید

۱) غلظت(ویسکوزیته) کافی داشته باشد تا در درجه حرارت های زیاد ترکیب شیمیایی خود را در کمپرسور و در حرارت های پایین مایع بودن خود را در اواپراتور حفظ کند.
۲)روغن های تبرید باید عایق الکتریسیته باشند(دی الکتریک)
۳)نقطه اشتعال آن بالا باشد.
۴)روغن باید عاری از رطوبت-موم -هیدروکربن وسایرناخالصی هاوذرات معلق باشد.
۵)دارای نقطه ریزش خوب باشد یعنی در درجه حرارت های کم غلیظ نشود.
۶)با مبرد دستگاه سازگاری داشته باشدوبا آن واکنش شیمیایی انجام ندهد.
۷)مبرد دستگاه به راحتی در آن حل شود ولی با آن ترکیب نشودتا مشکلی درکار روغن کاری انجام ندهد.
۸)تولید کف نکند.

 

محصولات پیشنهادی

مقالات پیشنهادی

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟