شیر انبساط سیستم سردخانه چیست و چه کاربردی دارد؟

شیر انبساط از جمله پرکاربردترین تجهیزات به کار رفته در سیکل های تبرید به شمار می رود. به طور کلی این دسته از شیر ها وظیفه دارند تا فشار مبرد موجود در سیکل را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. این عمل سبب می شود تا حد قابل توجهی بازدهی سیکل های تبرید افزایش پیدا کند. اما سیکل های تبرید به چه نحوی کار می کنند؟ انواع برند های اکسپنشن ولو کدامند؟

شیر انبساط

نحوه عملکرد سیکل تبرید

پیش از آنکه بخواهیم به بیان ویژگی های شیر انبساط بپردازیم، بهتر است در وهله اول با عملکرد سیکل تبرید بیشتر آشنا شویم. به طور کلی در سیکل های تبرید مبرد در ابتدا درون کمپرسور فشرده شده و دمای آن افزایش پیدا می کند‌ به محض افزایش دما، مبرد به سمت کندانسور هدایت خواهد شد. در کندانسور دمای مبرد تد حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند اما همچنان به علت فشار نسبتا بالای خود حالت خود را حفظ خواهد کرد. پس از کندانسور مبرد به سمت شیر فشار شکن هدایت خواهد شد. لین شیر ها وظیفه دارند تا فشار مبرد لا نیز کاهش دهند. به این ترتیب مبرد در ناپایدارترین وضعیت خود قرار خواهد. در مرحله بعد مبرد به سما اواپراتور هدایت می شود. از آنجایی که مبرد در حالت ناپایدار و مایع قرار دارد، گرمای موجود در محیط را سریع به خود جذب خواهد کرد تا به صورت گازی شکل اارآمده و مجدد وارد شده و سیکل را تکرار کند.

نحوه عملکرد شیر انبساط چگونه است؟

به طور کلی انواع مختلفی از شیر انبساط در بازار وجود دارند. هر یک از آن ها عملکرد خاص خود را دارند. در ادامه به بیان عملکرد هر یک از انواع اکسپنشن ولو ها خواهیم پرداخت.

شیر انبساط حرارتی

یکی از انواع شیر های انبساط، شیر های انبساط حرارتی هستند. همانطور که از نام این دسته از تجهیزات مشخص است، عموما این شیر ها با سنجش دمای مبرد خروجی از اواپراتور نسبت به تعیین میزان افت فشار اقدام می کنند. عموما این شیر ها دارای اجزای گوناگونی هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

انواع شیرانبساط

  • بدنه سوپاپ
  • دیافراگم
  • پین یا سوزن
  • فنر
  • خط لوله مویین

به طور کلی در این سیستم مبرد با عبور از اطراف پین و یا سوزن اتمیزه شده و با سرعت دچار افت فشار می شود. میزان افت فشار عموما به واسطه دمای اندازه گرفته شده تعیین می شود. در این شیر ها به منظور کاهش خطای سیستم عموما از متعادل کننده استفاده می شود. عموما این احتمال وجود دارد که سیستم در اندازه گیری دمای سیستم دچار مشکل شود. از همین رو استفاده از متعادل کننده ها سبب می شود تا حد قابل توجهی میزان خطا کاهش پیدا کند.

شیر انبساط الکتریکی

این نوع از شیر انبساط به گونه ای طراحی شده است که میزان خطای سیستم تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند. به طور کلی وجود خطا در سیستم سبب می شود تا حد قابل توجهی راندمان سیستم کاهش پیدا خواهد کرد. به لطف تکنولوژی و پیدایش تجهیزات برقی، شیر های انبساط الکترونیکی تولید شده اند که تا حد قابل توجهی میزان خطای سیستمی را کاهش خواهد داد. این شیر ها اگرچه عملکرد بهتری در مقایسه با شیر های مکانیکی دارند اما عموما از قیمت بالاتری برخوردارند.

انواع برند های تولید کننده شیر انبساط

به طور کلی کمپانی های گوناگونی در زمینه تولید انواع شیر انبساط فعالیت می کنند. هر یک از این کمپانی ها ویژگی های مخصوص به خود را دارا هستند. از جمله معتبرترین کمپانی های تولید کننده اکسپنشن ولو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانفوس
  • آلکو

به طور کلی شیر های انبساط دانفوس محصول کشور دانمارک و چین است. این در حالی است که شیر های انبساط برند آلکو عموما محصول کشور های چین و چک هستند.

پیش از خرید شیر انبساط باید به چه نکاتی توجه کرد؟

قیمت شیرانبساط

 

به منظور انتخاب و خرید شیر انبساط باید به نکات متعددی توجه کرد. بررسی هر یک از این نکات می تواند افراد را در انتخاب صحیح شیر انبساط یاری رساند. با بررسی این عوامل قادر خواهید بود از روی کاتالوگ شرکت های ارائه دهنده شیر انبساط به راحتی نسبت به انتخاب اکسپنشن ولو مورد نظر اقدام کرد. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دمای اواپراتور
  • ظرفیت سیستم
  • اختلاف فشار مورد نظر
  • قیمت شیر انبساط

عوامل موثر بر قیمت شیر انبساط ‌

به طور کلی عوامل متعددی بر قیمت شیر انبساط تاثیر گذار است. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سایز

از جمله مهمترین عواملی که بر قیمت شیر انبساط تاثیر گذار است، می توان به سایز آن اشاره کرد. به طور کلی شیر های انبساط در سایز های گوناگونی طراحی و تولید می شوند. هر چه سایز شیر بزرگتر باشد، ظرفیت و دقت آن بیشتر خواهد بود.

برند تولید کننده

از دیگر عوامل بسیار مهمی که در تعیین قیمت شیر انبساط تاثیرگذار است می توان به برند تولید کننده آن اشاره کرد. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، برند های گوناگونی در زمینه تولید انواع اکسپنشن ولو فعالیت می کنند. هر یک از این برند ها بسته به کیفیت و طراحی که دارند، قیمت متفاوتی را به مشتری های خود ارائه می دهند.

نوع شیر

اکسپنشن ولو

قیمت شیر انبساط

 

مطابق با گفته های بالا، نوع شیر انبساط نیز در قیمت آن تاثیرگذار است. به طور کلی هرچه دقت این دسته از شیر ها افزایش پیدا کند، قیمت آن ها نی. افزایش پیدا خواهد کرد. از آنجایی که شیر های الکتریکی از دقت به مراتب بالاتری نسبت به شیر های مکانیکی برخوردار هستند، عموما قیمت بیشتری نیز دارند.

نوع مبرد مورد استفاده

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت شیر انبساط نوع مبرد است ‌که در سیکل تبرید مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی مبرد های گوناگونی در سیکل تبرید مورد استفاده قرار می گیرند. هر یک از این مبرد ها ویژگی ها و خواص مخصوص بع خود را دارا هستند. به طور کلی توانایی اکسپنشن ولو در انبساط و کاهش فشار مبرد مورد نظر تاثیر بسزایی در راندمان سیکل تبرید دارد. از همین رو می توان گفت که نوع مبرد می تواند قیمت اکسپنشن ولو را تعیین کند.

محصولات پیشنهادی

مقالات پیشنهادی

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟