وبلاگ

چیلر (Chiller) به ماشینی اطلاق می شود که از طریق یک سیکل ترمودینامیکی (تراکمی بخار یا جذبی)، گرما را از جریان سیال مشخصی (مبرد) دفع می­ کند. سپس این جریان بواسطه گردش درون یک مبدل حرارتی، جهت خنک کاری آب مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع چیلر گرما را از محیطی گرفته و به محیط دیگری منتقل می کند. پس می توان چیلر را نوعی پمپ انرژی قلمداد کرد که محصول خروجی آن آب سرد است.

کاربرد چیلر

چیلرها از مهمترین تجهیزات سرمایشی و تولید برودت در ساختمان ها و کارخانه های صنعتی به حساب می آیند. از آب سردِ تولیدی در چیلر می توان به کمک فن کویل ها و یا هواسازها، فضای داخلی هر ساختمانی را خنک کرد و یا از آن در ماشین آلات صنعتی و انواع فرایندهای تولید که به خنک کاری نیاز دارند، استفاده نمود.

بنابراین چیلرها به لحاظ نوع کاربرد، در دو دستۀ تهویه مطبوع و برودت صنعتی تعریف می ­شوند:

"تولید آب گرم در چیلرهای جذبی دو اثره، براحتی و با کیفیت مطلوب امکان پذیر است. چنانکه می توانند مثلِ یک دیگ آبگرم عمل کرده و آب گرم مورد نیاز جهت مصرف و یا گرمایش را تأمین کنند. در چیلرهای تراکمی نیز می توان با معکوس کردن سیکل برودتی (به شیوۀ هیت پمپ) آب گرم تولید نمود."

کاربرد چیلر در تهویه مطبوع

چیلر یکی از مصادیقِ سیستم تهویه مطبوع آبی به شمار می رود. چنانکه آب سرد خروجی از چیلر با گردش درون مبدل­ های حرارتی هوایی (کویل) مانند فن کویل، کویل هواساز و اِیر کولر، جریان هوای خنک مورد نیاز جهت سرمایش فضاهای مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و … را فراهم می کند. این چنین، دمای آب ورودی به کویل با دریافت گرما از هوای فضای مورد نظر، افزایش پیدا کرده و برای سرد شدن تا دمای استاندارد تهویه (7 درجۀ سانتی گراد) مجدداً به چیلر باز می گردد.

می توان گفت هوای سرد خروجی از فن کویل، هواساز و یا اِیر کولر که با آب سرد چیلر تغذیه می شوند، نسبت به کولر آبی و کولر گازی (یا سایر سیستم های DX مثل داکت اسپلیت و VRF) هوای مطبوع تری است. چراکه بر خلاف کولر آبی رطوبت زیادی ندارد؛ در نتیجه قادر است گرمای نهان موجود در فضا را نیز بخوبی جذب کند. از طرفی بر خلاف کولر گازی، داکت اسپلیت و یا VRF هوای خشکی را تولید نمی کند که خصوصاً در مناطقی با اقلیم خشک، اساساٌ هوای مناسبی نخواهد بود. بنابراین، چیلر می تواند شرایط متعادل تری را ایجاد کند.

کاربرد چیلر در برودت صنعتی

آب سرد تولیدیِ چیلر، در بسیاری از فرایندهای صنعتی که نیاز به فرآیند سرمایش (Cooling process) دارند از جمله خنک­ کاری مکانیزم ها و ماشین آلات خطوط تولید، در گسترۀ وسیعی از صنایع مختلف استفاده می شود. نمونه ای از این صنایع عبارتند از: پلاستیک، تزریق و ریخته­گری، فلزکاری، جوشکاری، ماشین­ ابزار، پتروشیمی، داروسازی، بهداشت و درمان، تولید و نگهداری مواد غذایی، پرورش ماهی، کاغذ و سیمان، راهسازی و …

چیلر اساساً برای تولید آب سرد بکار می رود، اما در یک رِنج دماییِ مشخص. چنانکه اگر دمای آب مورد نیاز بیشتر از دمای مرطوب محیط باشد، می بایست از برج خنک کننده و اگر بیشتر از دمای خشک محیط باشد، بایستی از درای کولر برای کاهش دمای جریان آب مورد نظر استفاده کرد؛ چراکه اولاً قیمت و مصرف برقِ چیلر در مقایسه با سیستم های مذکور بیشتر بوده و ثانیاً محدودۀ کاری کمپرسور (Envelope) اجازه نمی دهد که هر دمایی را بتوان به کمک چیلر به دست آورد. لذا، از چیلر برای تولید آب سرد از 40- تا 3 درجه سانتی گراد بیشتر از دمای مرطوب محیط استفاده می شود و برای این رِنج دمایی، کمپرسورها و مبردهای مخصوصی تعریف می شوند.

انواع چیلر

چیلر به طور کلی بر اساس نوع سیکل کاری که فرآیند تبرید یا سرمایش را انجام میدهد، به دو دسته کلی تقسیم می شود:

  1. چیلر تراکمی
  2. چیلر جذبی

برای شناخت بهتر چیلرها و درک صحیح عملکرد و کاربرد هر کدام از آن ها، در ادامه اساس کار هریک را به طور جداگانه بررسی می کنیم.

چیلر تراکمی بخار

اساس کار چیلر تراکمی بخار، گردش جریان سیالی به نام مبرد در سیکل تبرید تراکمی بخار (کارنو) بوده و بر پایه چهار مؤلفه اصلی شامل: کمپرسور (Compressor) کندانسور (Condenser) شیر انبساط (Expansion valve) و اواپراتور (Evaporator) شکل می گیرد. بطوریکه بخار مبرد توسط کمپرسور متراکم شده و پس از افزایش تؤامان فشار و دما، جهت دفع حرارت وارد کندانسور می گردد. این چنین دمای آن کاهش یافته و با از دست دادن حرارت بیشتر به مایع تبدیل می شود. سپس از شیر انبساط عبور کرده و با افت فشار ناگهانی ایجادشده، مقدار کمی از آن تبخیر می گردد.

در نتیجه مخلوط مایع و بخار حاصل با دمایی پایین ­تر وارد اواپراتور شده و با جذب گرمای آب یا هوا، کاملاً تبخیر می شود. به این ترتیب بعد از تکمیل فرایند سرمایش در اواپراتور، بخار مبرد به کمپرسور باز می گردد.

انواع چیلر تراکمی

  1. انواع چیلر تراکمی بر اساس نوع کمپرسور:

بسته به معیارهای متعددی از جمله: ظرفیت برودتی مورد نیاز، شرایط اقلیمی محل پروژه، نوع مبرد مصرفی، کاربری پروژه و … کمپرسور مناسب برای چیلر انتخاب می شود که انواع آن عبارتند از:

کمپرسور روتاری

کمپرسور اسکرال

کمپرسور پیستونی

کمپرسور اسکرو

کمپرسور سانتریفیوژ

 

2. انواع چیلر تراکمی بر اساس نوع کندانسور:

با توجه به ظرفیت برودتی مورد نیاز، شرایط اقلیمی محل پروژه، هزینه های مصرف انرژی و سرویس و نگهداری دستگاه و عواملی دیگر، چگونگی فرایند دفع حرارت در کندانسور پیش بینی می گردد که انواع آن عبارتند از:

چیلر تراکمی آب خنک (Water cooled)

در چیلرهای تراکمی آب خنک، کندانسور (مبدل پوسته و لوله) از طریق تبادل انرژی با آب، خنک می شود. بطوریکه مبرد داغ خروجی از کمپرسور، وارد پوسته کندانسور شده و جریان آبی با دمای مناسب (تولیدشده توسط برج خنک­ کننده) از درون لوله ها عبور داده می شود.

چیلر تراکمی تبخیری (Evaporatively):

 در چیلرهای تراکمی تبخیری، کندانسور (کویل) از طریق فرایند سرمایش تبخیری، خنک می شود. بطوریکه مبرد داغ خروجی از کمپرسور، وارد لوله های کویل کندانسور می شود و آب توسط نازل هایی روی لوله ها پاشیده شده و بواسطه دریافت انرژی گرمایی تبخیر می گردد.

چیلر تراکمی هوا خنک (Air cooled)

در چیلرهای تراکمی هوا خنک، کندانسور (کویل فین گذاری شده) از طریق تبادل انرژی با هوا، خنک می شود. بطوریکه مبرد داغ خروجی از کمپرسور، وارد لوله های فین دار کویل کندانسور شده و هوای محیط توسط فن های دمنده یا مکنده تعبیه شده، از روی لوله ها عبور داده می شود.

"چیلرهای تراکمی هوا خنک را می توان به دو شکل یکپارچه (Packaged) و دو پارچه (Split) طراحی و تولید نمود. چنانکه در نوع دو پارچه، کندانسور چیلر در یک یونیت جداگانه ساخته می شود. در حالی که در نوع یکپارچه، تمامی متعلقات چیلر درون یک یونیت تعبیه شده اند."

چیلر جذبی

مبنای کار چیلر جذبی، سیکل تبرید جذبی می باشد که اساس فرایند سرمایش در آن مشابه سیکل تراکمی بخار است. با این تفاوت که مؤلفه هایی شامل جذب کننده (Absorber) پمپ (Pump) و ژنراتور (Generator) جایگزین کمپرسور شده اند و علاوه بر مبرد (آب) از سیال دیگری به عنوان جاذب (لیتیوم بروماید) نیز استفاده می گردد. (پیش از این از آب بعنوان سیال جاذب و از آمونیاک بعنوان مبرد استفاده می شد.)

در چیلر جذبی مبرد و سیال جاذب بواسطه دفع حرارت در جذب کننده، محلول مایعی را تشکیل می دهند که از طریق پمپ به سمت ژنراتور جریان می یابد. با جذب گرما در ژنراتور، مبرد تبخیر و از محلول جدا می شود. این گونه از یک سو بخار مبرد راهی کندانسور شده و از سوی دیگر سیال جاذب باقی مانده در ژنراتور به جذب کننده باز می گردد. در ادامه مسیر، فرایند به مانند سیکل تراکمی بخار طی شده و پس از انتقال انرژی در اواپراتور، بخار مبرد مجدداً وارد جذب کننده می ­شود و در سیال جاذب حل می گردد.

انواع چیلر جذبی

چیلر جذبی تک اثره: آن دسته از چیلرهای جذبی که تنها دارای یک ژنراتور در سیکل برودتی خود هستند و بر اساس منبع گرمایی ژنراتور در سه دسته مختلف تعریف می­ شوند:

  1. آب گرم: با دمای کمتر از 100 درجه سانتی گراد (حدود 95 درجه سانتی گراد)
  2. آب داغ: با دمای بیشتر از 100 درجه سانتی گراد
  3. بخار فشار پایین: با فشار کمتر از 15 پوند بر اینچ مربع

چیلر جذبی دواثره: آن دسته از چیلرهای جذبی که دارای دو ژنراتور دما بالا و دما پایین هستند. به نحویکه محلول رقیق خروجی از جذب کننده به سمت ژنراتور دما بالا پمپ می شود و بواسطه تماس با لوله های داغی که از داخل ژنراتور عبور کرده، مبرد موجود در آن تبخیر شده و از ژنراتور خارج می­ گردد. محلول باقی­مانده در ژنراتور که اینک غلظت متوسطی پیدا کرده به موازات بخار مبرد حاصل، وارد ژنراتور دما پایین می شود. چنانکه بخار مبرد از داخل لوله های ژنراتور عبور کرده و محلول ورودی در اثر تماس با این لوله ها که دمای بیشتری دارند، کاملاً غلیظ می شود. به این ترتیب بخار مبرد پس از انتقال انرژی و کاهش دما وارد کندانسور شده و محلول غلیظ بدست آمده در ژنراتور دما پایین، به جذب­ کننده باز می گردد. بعلاوه بخار جداشده از محلول نیز به همراه بخار سردشده، در کندانسور چگالش یافته و به سمت اواپراتور جریان می یابند. با توجه به نوع منبع گرمایی ژنراتور، این نوع چیلرها به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. بخار فشار بالا: با فشار بین 110 تا 120 پوند بر اینچ مربع
  2. شعله مستقیم: با سوزاندن گاز شهری یا گازوئیل

محصولات پیشنهادی

مقالات پیشنهادی

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟